RODÍME SA AKO GÉNIOVIA, ALE EDUKAČNÝ SYSTÉM NÁS ZBLBNE, TVRDÍ NAJNOVŠIA ŠTÚDIA OD NASA

0
108

Náš prirodzený talent je potláčaný už od momentu nášho zrodenia.

Na TEDxTucson, Dr George Land ohromil poslucháčov šokujúcimi výsledkami testu zameriavajúceho na kreativitu, ktorý vyvinul pre NASA (v spolupráci s Beth Jarmanovou), a následne použil aj pre účely testovania školákov (celé video nájdete na konci článku)

At TEDxTucson, Dr. George Land dropped a bombshell when he told his audience about the shocking result of a creativity test developed for NASA but subsequently used to test school children (see the full video below).

NASA kontaktovala Dr Georga Landa a Beth Jarmanovú, aby vyvinuli vysoko-špecializovaný test, ktorý by im poskytol prostriedky na efektívne meranie kreatívneho potenciálu raketových vedcov a inžinierov z NASA. Test sa ukázal ako veľmi úspešný pre účely NASA, no popritom vznikol rad ďalších otázok: odkiaľ pochádza kreativita? Rodia sa s ňou niektorí ľudia alebo sa ju naučia a osvoja? Alebo je produktom našich skúseností?

Vedci testovali 1 600 detí vo veku 4 až 5 rokov. Výsledky ich šokovali.

born creative genius
Credit: Liderina / Shutterstock

Ide o test, ktorý zohľadňuje schopnosť prichádzať s novými, odlišnými a inovatívnymi nápadmi na naše problémy. Skúste si tipnúť, koľko percent detí spadalo do kategórie predstavivosti génia?

Až 98 percent!

A je to ešte zaujímavejšie

Vedci boli až tak ohromení, že sa rozhodli podniknúť roky trvajúci výskum a otestovali deti znova o 5 rokov neskôr, keď dosiahli vek 10 rokov.

Výsledok? Tentokrát len 30 % detí spadalo do spomínanej kategórie.

Keď deti testovali vo vek 15 rokov, čísla padli ešte nižšie – na 12 % !

Desivé, že?

A čo takí dospeláci? Koľkí z nás sú stále v kontakte so svojím kreatívnym géniom aj po rokoch štúdia?

Žiaľ, len 2 %.

A pre tých, ktorí by chceli spochybniť nespornosť týchto výsledkov – alebo si myslia, že ide o izolované incidenty – tieto výsledky boli potvrdené viac ako miliónkrát, uvádza správa od Gavina Nascimenta, ktorá ma ako prvá upozornila na túto ohromujúcu štúdiu a jej šokujúce dôsledky: že vzdelávací systém, naše školstvo, nás okráda o našu kreativitu.

„Zdôvodnenie však nie je náročné pochopiť; škola, ako ju všetci voláme, je inštitúcia, ktorá bola v minulosti zavedená, aby v konečnom dôsledku slúžila potrebám vládnucej triedy, nie obyčajným ľuďom.“

„Aby si takzvaná elita udržala svoj bujarý životný štýl zjavného luxusu – najmenej sa podieľajú, a pritom si užívajú najviac – chápu, že musia deti otupiť a vymyť im mozgy, aby akceptovali (a dokonca slúžili) ich chamtivému systému umelo-vytvoreného nedostatku, nekončiaceho vykorisťovania a nenepretržitej vojny,“ píše Nascimento.

A čo teraz? Vieme znovu nadobudnúť kreativitu?

Land tvrdí, že ak by sme chceli, vieme dosiahnuť spomínaných 98 %. Z toho, čo zistili vedci počas štúdie s deťmi a z toho, čo vieme, ako pracuje mozog, existujú dva hlavné spôsoby myslenia, ktoré sa odohrávajú v mozgu. Oba pritom využívajú odlišné časti mozgu a ide o úplne odlišnú paradigmu, v tom zmysle, ako sa veci formujú v našej mysli.

Prvý sa nazýva divergentný – to je predstavivosť, využíva sa k vytváraniu nových možností.

Druhá sa volá konvergentná – tá sa aktivuje, keď sa rozhodujete, súdite, testujete niečo, kritizujete alebo vyhodnocujete.

Takže divergentné myslenie funguje ako akcelerátor a konvergentné myslenie spomaľuje naše najlepšie úmysly.

 „Prišli sme na to, že to, čo sa deje s týmito deťmi počas procesu edukácie – že ich učíme obom spôsobom myslenia naraz,“ tvrdí Land.

Keď vás niekto požiada, aby ste prišli s novými nápadmi, a nejaké predložíte, väčšina detí sa len na okamih pozrie na návrhy a zahundre: „To sme už skúšali predtým,“, „To je blbosť,“ alebo „To nebude fungovať“ a podobne. A takémuto konaniu sa väčšina z nás naučí práve v škole.

A presne to je ten zlomový bod, a presne s týmto je nutné skoncovať:

„Keď sa pozrieme do mozgu, zistíme, že neuróny bojujú medzi sebou a tým vlastne znižujú silu mozgu, pretože neustále posudzujeme, kritizujeme alebo cenzúrujeme,“ tvrdí Land.

„Ak pracujeme pod strachom, používame menšiu časť mozgu, ale ak používame kreatívne myslenie, mozog sa nám doslova rozžiari.“

Aké je riešenie?

Musíme znovu nájsť to naše 5-ročné ja. Tie schopnosti, ktoré sme mali ako päťroční, nikdy nezmizli.

„Precvičujete ho každý deň, keď snívate,“ pripomína Land.

A ako znovu nájdete to vaše päťročné ja?

Land nám všetkým dáva výzvu: Zajtra si vezmete vidličku, zapnete svoje 5-ročné ja a prídete s 25 až 30 nápadmi, ako vylepšiť vidličku.

DISKUSIA K ČLÁNKU

UPOZORNENIE: Vážení­ čitatelia. Verí­me, že budete prí­kladom lepšej spoločnosti aj kultivovanými diskusiami. Pozorne si prečí­tajte pravidlá diskusie, aby sme Váš príspevok nemuseli vymazať, prípadne podstúpiť orgánom činným v trestnom konaní­. Publikovaní­m prí­spevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali, porozumeli im, súhlasí­te s nimi a zaväzujete sa ich dodržiavať. Nezverejňujte prosí­m príspevky porušujúce pravidlá. Ďakujeme.

avatar
  Prihlásiť sa na odoberanie notifikácií z disusie  
Upozorniť ma na