Podľa záverov vyplývajúcich z nového výskumu dopravných vedcov, by mohli automatizované autá v mestách eliminovať 9 z 10 vozidiel a umožniť alternatívne využitie uvoľneného verejného priestranstva.
Tím dopravných vedcov z Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj použil údaje o skutočných presunoch ľudí v portugalskom meste Lisabon pričom skúmal, ako by mohla flotila samoriadiacich zdieľaných automobilov tzv. “TaxiBotov” zmeniť ráz mestskej krajiny.[sociallocker]
Vedci si tieto “TaxiBoty” predstavujú ako samoriadiace vozidlá, ktoré by mohli byť zdieľané súčasne niekoľkými cestujúcimi a ktoré neustále putujú po celom meste.
Na základe dostupných údajov vytvorili model vzorov mobility a nasimulovali prítomnosť TaxiBotov; možné miesta vyzdvihnutia a vysadenia, rovnako ako časy čakania a spôsob, akým by mohol dispečerský systém fungovať.
Výskumníci zistili, že zavedenie takéhoto systému samoriadiacich zdieľaných automoboilov by mohlo priniesť pre mestskú prevádzku veľa výhod.
“Takmer rovnaká mobilita môže byť zabezpečená s 10% vozidiel. TaxiBoty by mohli v stredne veľkom európskom meste v kombinácii s vysoko kapacitou verejnou dopravou odstrániť 9 z 10 vozidiel.” uvádza štúdia.
Rovnako podľa vedcov “Znížená potreba miest na parkovanie uvoľní významnú časť verejných a súkromných priestranstiev”, ktoré by sa dali použiť na alternatívne účely.
Samoriadiace flotily totiž v modelovom meste odstránili potrebu parkovacích plôch rovnajúcich sa ekvivalentu plôch desiatok futbalových ihrísk.
“Je možné, že pri malých a stredne veľkých mestách by flotila zdieľaných samoriadiacich vozidiel viedla k
úplnému odstráneniu potreby tradičnej verejnej dopravy”, dodáva štúdia.
Výskum bol vedený Luisom Martínezom z Medzinárodného fóra dopravy.
[/sociallocker]