Žurnalisti z Financial Times mali podľa predmetného článku k dispozícii dôverné správy z Európskej agentúry pre pohraničnú a pobrežnú stráž (Frontex).
Úryvok z článku Financial Times:
Frontex uvádza svoje obavy v dôvernej správe z minulého mesiaca [pozn. november], prinášajúcej myšlienku, že migranti dostali „pred vyplávaním jasné údaje o presnom smere, ktorý je potrebné dodržať, aby sa dostali na lode mimovládnych organizácií“.
Agentúra tiež vyjadrila obavy v inej správe z minulého týždňa [pozn. prvá polovica decembra], v ktorej sa uvádza: „Prvýkrát bol zaznamenaný prípad, kedy kriminálne siete pašovali migrantov priamo na plavidlo MVO„.
Keďže ide o závažné tvrdenia a Financial Times ďalej vo svojom článku uvádza, že podľa iných správ Frontexu ľudia zachranení plavidlami MVO často „nie sú vôbec ochotní spolupracovať s expertami rozoberajúcimi plavbu“ pričom niektorí tvrdia, „že boli varovaní, aby nespolupracovali s talianskymi orgánmi alebo Frontexom,“ pokúsili sme sa overiť pravosť vybraných citácií položením nasledujúcich dvoch otázok priamo agentúre Frontex:
Môžete potvrdiť, alebo vyvrátiť citácie z vašich správ, ktoré sú uvedené v článku Financial Times?
„pred vyplávaním jasné údaje o presnom smere, ktorý je potrebné dodržať, aby sa dostali na lode mimovládnych organizácií“
„Prvýkrát bol zaznamenaný prípad, kedy kriminálne siete pašovali migrantov priamo na plavidlo MVO„
Existuje nejaká možnosť k nahliadnutiu do týchto správ?
Toto je odpoveď na otázky (v plnom znení), ktorú pre niejetotak.sk vypracovalo tlačové oddelenie agentúry Frontex:
„Článok vo Financial Times bol založený na internej správe Frontexu. Približne dva týždne po zverejnení pôvodného článku Financial Times sám vydal opravu o tom, že ich novinár „zveličil obsah správy vyhlásením, že Frontex obvinila charity zo spolčovania sa s pašerákmi v Stredomorí“. Z našej strany niet pochýb o tom, že záchrana životov je povinnosťou všetkých tých, ktorí sú na mori a všetci prítomní v tejto oblasti berú túto povinnosť veľmi vážne: samotná Frontex prispela tento rok k záchrane takmer 90.000 životov.
Počet migrantov odchádzajúcich z Líbye dosiahol v tomto roku [pozn. 2016] 180 000 osôb. Napriek zvýšenému počtu plavidiel podieľajúcich sa na hľadaní a záchrane v centrálnom Stredomorí – Frontexu, talianskych orgánov, plavidiel rozmiestnených prostredníctvom operácie Sophia, obchodných plavidiel a plavidiel mimovládnych organizácií – došlo v tomto roku v Stredomorí k výraznému nárastu počtu úmrtí. Spôsobuje to viacero dôvodov:
Na jednej strane pašeráci umiestňujú do už preplnených člnov viac migrantov. Celkový počet migrantov, ktorí cestujú v jednom gumovom člne sa v posledných dvoch rokoch výrazne zvýšil – tento rok v priemere od 90 až do 160, pričom veľkosť člnov zostáva rovnaká (10-12 m). Taktiež kvalita gumy, z ktorej sú člny vyrobené je výrazne nižšia. V dôsledku extrémneho preplnenia je bežné, že záchranári nájdu telá ľudí, ktorí zomreli na zadusenie a inhaláciu výparov z paliva v zmesi so slanou vodou na dne člnov.
V roku 2016 sa v porovnaní s poslednými 2 rokmi záchranná plocha posunula omnoho bližšie k líbyjským brehom. Niet pochýb o tom, že pašeráci využívajú značného počtu záchranných člnov prítomných v tejto oblasti: dôkazy naznačujú, že pašeráci v porovnaní s minulosťou posielajú na more lode s menším množstvom paliva, pitnej vody a potravín.
Schopnosti Líbye v oblasti vymožiteľnosti práva sú veľmi obmedzené. To vytvára ideálne prostredie pre pašerákov, ktorí tam konajú beztrestne. Odhaduje sa, že pašeráci v minulom roku prostredníctvom tejto aktivity vyprodukovali zisk medzi 4-6 miliardami eur.
Rozloženie sietí pašerákov ľudí pôsobiacich v Líbyi je jednou z hlavných priorít Európskej únie pri riešení migračných tokov a predchádzaní úmrtí na mori. Realizuje sa to zbieraním všetkých fyzických dôkazov z plavidiel, identifikáciou osôb podozrivých z trestnej činnosti – pašerákov, obchodníkov s ľuďmi a tých, ktorí by mohli byť zapojení aj do iných foriem závažnej trestnej činnosti. Kľúčovým prvkom týchto činností je ničenie lodí, ktoré majú pašeráci v úmysle znovu použiť. V minulosti boli plavidlá nachádzajúce sa v oblasti (vrátane plavidiel agentúry Frontex) pri pokusoch o opätovné získanie prázdnych lodí ostreľované a ohrozované pašerákmi ozbrojenými poloautomatickými zbraňami.“